Pages

28.10.11

penjara.

"dengan ini, anda dijatuhkan hukuman penjara dengan etc etc".

"aku jatuh terduduk. lemah longlai kaki ini menghala ke rumah baruku. nak tak nak, kena masuk jugak."

masa inilah aku teringat akan micheal scofield. lupa pula nak buat tatu kat badan.

aku dan 2 orang lagi menjadi jailmates. gerun jugak muka diorang ni. tak kisah lah pasal diorang ini. aku hanya pikirkan bila saja lah aku nak keluar dari sini.

tiba-tiba dengan tidak semenanya, pak guard datang datang informkan aku dan jailmates aku salah seorang dari aku akan dipilih secara random untuk hukuman gantung sampai mati. sebaliknya, lagi dua orang itu akan dibebaskan secara bebasnya. bebas bebas sampai terbabas.

aku berbisik kepada pak guard tu.
"bang, boleh bagitau tak sape orang yang boleh keluar tu? seorang je bang saya nak tahu. "

pak guard menjawab,
"hoi! kalau aku bagitau, possibility kau kena gantung lagi tinggi la dari 1/3 jadi 1/2. ingat aku tak tahu math ka?"

aku menjawab, 
"ish. mana ada bang. bak sini pen dan kertas. aku nak buktikan."

lalu aku pun buktikan...

1. assume M=me, A= jailmate, B= seorang lagi jailmate.
2. event M/A/B sebagai "M atau A atau B dipilih untuk digantung". so, P(M)=P(A)=P(B)=1/3 kan?
3. event JM/JA/JB sebagai "pak guard bagitau  M atau A atau B boleh keluar dari jail.". so, menggunakan bayes' first rule, 

P(M|JA)=P(JA|M) X P(M)/P(JA)------------------- Q1

4. kalau aku dipilih kena gantung, so A dan B sah sah la boleh keluar dari jail.
P(JA|M)=P(JB|M)=1/2

5. dan menggunakan law of total probability: P(JA)= P(JA|A)P(A) +  P(JA|B)P(B) +  P(JA|M)P(M) = 0 + 1 X 1/3 + 1/2 X 1/3 = 1/2

6. substitute semua nilai ke equation Q1, P(M|JA) = 1/3.

see pak guard? kau bagitau ke kau tak bagitau ke, sama saja. probability dia still sama, 1/3.

pak guard terkesima lalu terus makan burger di tangan dia itu.



p/s: ini soalan tutorial aku. sebenarnya aku ada exam statistics and linear algebra rabu minggu depan. 

No comments: