Pages

8.9.12

A little sunshine today.

Tahukah anda saturday itu asal dari saturn's day? sedikit trivia untuk hari ini ya.

nampak papan tanda: "no photo" dan "please keep quiet" dari jauh. termengah juga aku nak mencari building 101 dari wharf di cockatoo island tadi. aku nampak ada seorang lelaki dengan stroller dan seorang perempuan chinese intai-intai dari luar. hurm. terus aku nampak: "only 5 people are allowed at one time". aku buat don't know. terus terjah masuk, ternampak satu benda putih serupa kelambu tinggi tergantung, cantik. serius cantik.

aku kena halau keluar 3 saat kemudian sebab tak paham bahasa yang lima orang saja boleh masuk, hat lain tunggu sat kat luaq. seorang mat salleh warning aku. sachiko abe. itulah sebab aku sanggup datang ke event ini. dia start potong kertas ini bukanlah kerana art pada mulanya tetapi kerana boleh tenangkan fikirannya. dia start gunting kertas ini sejak tahun 1995 bermula sebagai satu meditasi. satu hari 10 jam dia habiskan masa gunting kertas memanjang. lebar setiap potongan kertas itu lebih kurang 0.5mm dan lagi mendalam dia berfikir, lagi halus potongan kertas; 0.2mm. satu kertas memakan masa selam 40minit untuk sachiko habis potong dan satu kertas boleh capai 5m 40inch panjangnya.


itu sedikit fakta. lebih kurang setengah jam aku mengamati air muka sachiko ini. tak berubah sedikit pun. kot la nak kata lenguh badan ka, nak menggeliat sikit ka. tak dak aihh, yang dia tau hanyalah gunting kertas. she's very calm, sangat tenang. tapi secara tiba-tiba dia berhenti gunting tadi, riak muka dia tukar lain, aku jadi hairan. rupanya ada budak dari luar building tu, menangis. bila budak tu sudah jauh, bunyi nangis tu makin lama makin perlahan, baru dia mula menggunting kertas balik. a little weird. itulah sebab kena perlu diam bila nak masuk building ini.



from google image. gambar betul tak ada sebab no camera kan.

gambar-gambar lain.


free ferry!


ini building 101.

kontena.

ini heavy machinery tahun 1890-an yang dipakai oleh convicts untuk bekerja. dahulunya, cockatoo island ini adalah penjara ya.


kedai makan.

couch.

kedai makan lagi. aku suka setup kedai makan yang ala-ala industrial-ish.

ini painting kegemaran aku.

aku boleh tatap painting ini selama yang mungkin.


ini salah satu exhibition tentang entah?


view dari tangga yang curam.





owh lupa. event hebat ini nama dia 18th biennale of sydney. biennale: bee-en-naa-lay, an event (art) which is held every 2 years. suka aku sebut biennale.


2 comments:

Samad said...

syiok gila fatihah wey. gambar-gambaran dikau membuat diriku tenang. teehehe

fingerkontot. said...

baguslah ada satu jiwa sudah tenang. selamat berhujung minggu samad.