Pages

14.12.12

Puzzling

buku pinjam. terima kasih unsw library.

subjek sejarah sistem pendidikan menengah malaysia mengetengahkan sejarah asal-usul malaysia dan sekitarnya plus general view sejarah dunia sahaja. Hal ini menyebabkan lagi banyak aku ingin tahu pasal dunia, pasal sejarah perang dunia kedua di mana, pada waktu itu tanah melayu dijajah oleh jepun dan pada masa yang sama hitler cuba mengalahkan red army untuk menguasai stalingrad. Dan cold war, north korea, baitulmaqdis, perang di congo dan sebagainya. aku ingin tahu.

apa yang aku ingin tahu memang luas bidangnya. aku pun belum tentu boleh tahu semua benda ini. tapi i'll try my best to put my atomic-sized effort to gain more knowledge la. aku suka akan apa yang telah terjadi sebelum infamous sejarah berlaku. contohnya, paling dekat sekali tanah palestin dan zionism. ramai orang tahu the general view of palestine, apa yang tengah terjadi. tak ramai orang tahu apa telah terjadi sebelum zionism itu berlaku atau apa berlaku selepas isra' mi'raj. apakah sejarah baitulmaqdis, jerusalem itu sendiri? pernah dengar canaanites? well, google la. some people might say, who cares? tapi aku cakap, don't be ignorant, dude. that's the worst thing human can achieve.

buat masa sekarang aku cuba selesaikan puzzle otak aku ini dengan belajar sejarah soviet. Pasal stalin, lenin so that, aku boleh capai satu peringkat di mana berlakunya soviet-afghan war in 80's. Hal ini kerana dipercayai selepas perang itu, wujudlah satu tempat menjual senjata api kepada taliban secara haram yang terbesar iaitu di darra, pakistan. dan selepas itu, aku boleh beransur belajar lagi pasal taliban, afghanistan, iraq, us dan sebagainya. Selain itu, sejarah cold war antara soviet dan us (if i'm not mistaken) yang boleh tercetusnya the idea of internet itself. no cold war, no internet macam sekarang ini. interesting kan?

aku tahu ini bosan. tapi, aku tak tahu nak ceritakan kat siapa tentang isi hati aku ini. huhu

pasal pembelajaran formal, aku dah pandai buat crossover dan straight-through ethernet cable. 
"give a big applause to this lady!"
couple of seconds later...
i say "thank you, thank you"
hehe




3 comments:

Asy Faro said...

ada sorang member bilik aku nie suka jugak kaji benda2 macam nie.
atas meja dia ada buku adolf hitler-"mein kampf"

ghost said...

ini niat yang sangat cool.. go on.

fingerkontot. said...

asy faro: hi kat dia ek. haha
ghost: cheers mate!