Pages

6.4.11

membaca.dari buku ke blog.

tak semestinya membaca itu adalah perkara yang baik. kalau kau membaca pasal perkara 18sx, tak membawa ke mana pun even though perkara itu boleh melepaskan kesangapan kau.

pandangan i pasal orang yang suka membaca ialah memang respect habis sebab tak semua yang ada minat membaca. i jauh sekali la nak minat membaca. membaca gambar ok la. jangan salahkan i sebab tak minat membaca sebab i tau benda ni kena pupuk dari kecil, umpama "melentur buluh biarlah dari rebungnya". i masa rebung-rebung dulu memang dah di-exposekan dengan tv memanjang. oleh sebab itulah, kempen - kempen di malaysia macam "membaca satu buku satu hari" kat budak-budak sekolah menengah dan ke atas tak pernah nah menjadi sebab itu bukan rebung lagi, itu dah bapa kepada rebung. rekod paling baik, i dapat habiskan sepenuhnya tanpa paksaan ialah buku aku anak timur [komsas form 1]. the pearl [form 5] i dapat habiskan dengan paksaan. buku-buku random yang 90% i habis baca ialah "tapai" dari hishamuddin rais. tu je la selama 19 tahun berapa bulan ntah.so, jangan nak salahkan atau nak memperleceh budak yang tak suka membaca ok.

tapi sekarang ni, i lihat orang sekarang dah maju. baca blog. menerima segala yang bloggers tulis/taip. last-last, kat komen tu banyak je yang komen "wa setuju dengan pendapat lu bro!", "cayalah, thumbs up!". nak buat macam mana, memang dah setuju dengan pendapat dia. i rasa ada something wrong dekat situ. i tak menyebelahi mana-mana pihak tapi i dapat sense something wrong lah. think critically la bro. kamon la. tak kan nak nak mengiyakan segala pernyataan dia. 

lagi satu, apa pasal banyak sangat blog yang letak header muka sendiri? tak malu ke? mencapub. i nak camwhore sorang-sorang pun malu. apatah lagi nak letak muka 1000px x 700px kat header blog. dan menghairankan lagi, ramai pulak yang follow dia. i pun follow dia tapi just nak tengok dan berfikir "macam mana lah dia boleh dapat follower yang banyak dengan meng-post entry blugh?"




6 comments:

Sang Gabriel said...

aku rasa umur aku dh gini baru minat membaca tu dtg balik

pasal kes tu komen tu, aku rasa kekadang orang xikhlas pon baca, ataupun kurang hadam, atau pon scanning je

fingerkontot. said...

mungkin. btw, thanx sebab suka komen komen komen.

Sang Gabriel said...

itu no need to thx larh

Anonymous said...

your words charm me. hey, manusia sudah pandai menjadikan platform sebagai tempat mencapap. terlalu advance sehingga lupa akan fungsi blog yang sebenar. dan akhirnya menjadikan blog iu sebagai tempat menso-sial.

Sang Gabriel said...

aku rasa tu virus la luc

Noah Syakirin said...

aku pun wonder benda yang sama cam kau, kenapa boleh mereka slumber letak muka sendiri walaupun hensem/cun, itu yang ada rupa, yang takde rupa lagi aku pelik. dengan alasan build self-confident, konon.