Pages

15.6.11

my opinion: file-sharing site blocked.

bagi i.

ia tak sepatutnya ambil langkah seperti ini. sedrastik ini kerana memang obvious malaysian masih perlukan these sites to download softwares, movies etc. sebab ia adalah percuma. kita masih lagi negara membangun, negara dunia ketiga yang masih lagi merangkak-rangkak nak maju. kita sangat lain. sangat sangat lain dengan negara maju contohnya negara yang sedang i duduki, australia. i tengok malaysia ni kecik besar kecik besar je. 

masalah untuk malaysians nak beli original softwares, movies, albums ialah mahal. tak ada duit. biasalah, kalau ada jalan lurus, buat apa nak lalu jalan kona-kona. ada dua masalah yang melanda orang-orang kita sekarang ini.

pertama: bagi yang bekerja. salary per capita tak mencukupi untuk perbelanjaan asasi. barang-barang harian dengar kata makin menaik, gajinya tak menaik pun. dah perbelanjaan asasi pun tak boleh cover, macam mana nak cover benda-benda yang menghiburkan diri.

kedua(nak bagitau awal-awal; i pun terinclude dalam geng kedua ini): attitude. tak ada kesedaran untuk beli barang-barang original. ini masing-masing punya hati, badan dan akal. kadang-kadang, kau ada intuisi, kesedaran untuk beli barang original, tapi hati kau cakap "hey, ada yang free. boleh jimat RM120 n boleh shopping awww!". kadang-kadang, kau ada intuisi nak meyokong benda-benda original tapi akal kau bercakap "alamak! bajet lari bulan ni. itulah kau shopping tak ingat dunia.". paham tak apa yang aku nak sampaikan? 

pendek kata: ini semua pasal fulus. 


No comments: