Pages

23.4.12

pemodulatan amplitud


tuner. masa kau pulas-pulas, adjust tuner kat radio kau dulu; sebenarnya kau tahu ke kau tengah buat apa sebenarnya? aku tahu, kalau pulas ke kanan, jarum merah menunjuk ke frekuensi yang tinggi dan sebaliknya la. tapi, tahu ke apa bondo kau adjust dari segi signal radio kau tu?

konklusinya, kau tengah tuning bandpass dan juga centre frequency secara serentak. ini untuk AM. FM nanti aku belajar. kalau kau tengok kat radio, ada dua option iaitu amplitude modulation (AM) dan frequency modulation (FM). kan kan?



setiap channel diberi 10kHz bandwidth kerana ia adalah dua kali ganda maximum voice frequency, 4kHz. jadilah 8kHz. nak mengelak dari masuk channel radio lain, disetkan bandwidth itu lebih sedikit dari 8kHz.

yang penting, kalau orang tanya, hang dok pulaih tuner tu, hang tau ka apa yang hang dok buat?
boleh la kau jawab dengan bangganya, "aku tuning bandpass dan centre frequency channel yang aku nak la. bongok."

pastu, kau belanja aku makan noe.

2 comments:

Samad said...

sound is measured in decible. itu jelah aku tau ;P

fingerkontot. said...

dB is the output to input ratio. hehe