Pages

21.7.11

sambal ikan keli in kingsford, sydney.

my favourite ikan-ikan are siakap, ikan keli dan ikan patin.

semenjak dok di negara orang ni, benda paling susah nak hilang ialah rasa makanan malaysia. agak-agak teghingin nak makan ikan keli, terbayang ghasa ikan keli bakaq kat jalan pi paya kemunting. agak-agak teghingin nak makan ikan patin, telan dua tiga teguk ayaq liuq terbayang masak lemak ikan patin kat bmi, gombak dulu-dulu. dan begitu lah hari demi hari sampai lima bulan di sini tak sentuh ikan-ikan yang rare! ini. ikan puyu tak yah cakap la. nak ghodek mana kat sydney ni?

dua minggu lepas, i terjumpa kedai "nasi goreng" dengan slogannya "authentic malaysian and indonesian food". sebenarnya, dah lama i nampak kedai ni cuma interior designnya yang kurang menyengat, so i tak berminat la kan nak masuk kedai ni. tapi, ada orang cakap kedai ni ada masakan ikan keli yang sedap. apa lagi, i dan seorang member serbu kedai tu untuk buka puasa "ganti" hari tu. 

sambal ikan keli, masak lemak ikan patin, rendang daging dan masak lemak pucuk paku.

my comments untuk lauk-lauk yang kampung yang rare ini ialah sangat berbaloi untuk setiap sen yang dikeluarkan. 

sambal ikan keli yang menggunakan sambal giling sendiri (baca : sambal giling, giling sendiri), boleh rasa belacannya, boleh pilih nak pedas ke medium pedas ke, atau pedas gila. masak lemak ikan patin yang sedap dan semua sedap belaka.

tetapi harganya jangan terkejut pulak noe. harga:

sambal ikan keli : $11 = RM 35.20 seekor
nasi dan tiga lauk (ikan patin, daging dan pucuk paku) = $8.50 = RM27.20

tapi, memang berbaloi la kalau orang yang mengidam seperti saya ini ya. untuk informasi, kedai itu terletak anzac parade, kingsford dan satu building dengan westpac bank. btw, tiap minggu saya makan kat kedai ni. hehe





No comments: